In de kijker: leergericht gedrag

Experiment in CBB

In de brede basiszorg is in CBB veel aandacht voor leergerichte noden van leerlingen. Er bestaat gerichte zorg binnen de domeinen leren en studeren en schoolloopbaan. 

We merkten dat leerlingen die door hun gedrag zowel hun eigen leren als dat van anderen hinderden onvoldoende tot leergericht gedrag komen. Gesprekken waren ontoereikend, evenals de manier waarop we monitoren en sanctioneren. Wanneer praten niet helpt, stoppen we met praten maar niet met begeleiden. 


We weten uit cijfers van Beringen, dataloep, onderwijsvlaanderen dat onze vroegtijdige schoolverlaters voornamelijk 17 jarige jongens zijn met één of meer jaren schoolse vertraging. Ze onderpresteren voor #vakmanschap en voelen zich verloren in #verbondenheid. Dit traject heeft daarom een meervoudig doel, afgestemd op leerling-, en leerkrachtniveau.

Doelen traject

Uitwisselen en ontwikkelen

We ontwikkelden een traject dat idealiter 12 weken, maar minstens 12 uur behelst gespreid over 7 weken om stevig te trainen op de eerste drie domeinen (impulscontrole, leergericht gedrag en goede resultaten). 

Uitgangspunt: domeinoverstijgend en graadoverstijgend, met (preventieve) voorrang voor leerlingen uit de tweede graad. 

Input vooraf aan het ontwikkelen van het traject:


We baseren ons op volgende kaders:


Ontwerpprincipes traject:

Uitproberen

Dit traject is in het schooljaar 2022-2023 drie maal uitgeprobeerd: één keer per trimester.

Materiaal dat voor de sessies ontwikkeld werd vind je hier. Communicatie naar collega’s, ouders, leerlingen vind je hier of bij de passende sessie, opgenomen in de voorbereidingen.

Data:


SWOT analyse